Københavns modeuge

Modeugen i København blev skudt igang den anden februar, med en rød løber-event, hvor forskellige designeres forår/sommerkollektioner blev præsenteret. Berømtheder fra hele Europa og hundredvis af modeinteresserede deltog i årets show, som siges at være en af de mest ventede begivenheder i sæsonen. Der var fokus på den internationale scene, hvor kendte modedesignere som Vivienne Westwood, Diane Von Furstenberg og Tommy Hilfiger gik rundt.

Kollektionen præsenteret af Copenhagen Fashion Week’s helt eget designerhus Illum var et af årets højdepunkter. Det danske mærke har præsenteret en omfattende udstilling af prints inspireret af flapper-kjoler i stil med de brølende 20’ere, der er prydet med blomstrede geometriske former i sort og rødt på hvid eller beige silkechiffon. Der var også forskellige modeller, der paraderede med tøj fra etablerede mærker som Minimum og Soulland; printede kjoler med Nordiske motiver, flirtende nederdele, skræddersyede frakker og smarte blyantbukser i beige eller grå. Det overordnede look var feminint med en maskulin kant.

Der er flere forskellige bud på, hvad forårets farve bliver, og hvad vi skal fylde vores efterhånden store garderobeskab med. Mange tror at den grønne farve, som symboliserer håbet, forbliver i spil til årets farve, selvom den har været populær de seneste år. Andre bejlere til titlen som årets farve er blå, som skal pryde os fra top til tå i alle former for nuancer. Blå symboliserer det guddommelige og spirituelle, hvilket er meget oppe i tiden i mange kredse. Pink har også været nævnt af flere modehuse, men appellerer mest til den feminine side, hvilket gør det svært for den at stå alene som forårets farve. Pink symboliserer udover det feminine også elegance og skønhed. Det er derfor tre markante symbolikker, som er i spil til årets farve.

For at få den fulde oplevelse af Copenhagen Fashion Week skal man helt klart deltage i mindst ét show under dette års event. Én ting er dog sikkert, at du bør få installeret skydelåger på mål i din garderobe, da den formentlig bliver fyldt godt op igennem 2022. Man kunne forestille sig, at efter flere lockdowns og indelukkethed, at folk gerne vil ud og vifte lidt med ørene og vise sig frem, og derfor kunne modebranchen godt få et rigtig godt år. Det er dog kun en spådom, og tiden må vise, om profetien går i opfyldelse.