Reparation af din bil

Det sker desværre at uheldet er ude og, at din bil skal repareres. Det kan være du oplever mekaniske fejl på din ny købte brugte bil, at du er blivet påkørt i et lyskryds eller at du har fået påført en mindre skade på bilens yderside. Der kan være mange årsager til hvorfor din bil skal på værksted, samt i forskellige grader. Hvis det er en mekanisk fejl, kan det være svært at vide præcis hvad din bil fejler. Det er derfor en god ide at aflevere din bil hos et værksted, så mekanikeren kan finde ud af hvad det præcise problem er, og hvordan det kan repareres.

 

Skadesarbejde

Det er forskelligt fra reparationens omfang i forhold til hvad omkostningerne bliver. Men oftest kan mekanikeren på værkstedet give en ca. pris. På den måde kan du derfor nemmere beslutte om du vil have det repareret, eller kan leve med problemet. Vi har fundet de hyppigste ting du kan få lavet på et værksted, samt hvordan du selv undersøge din bils problemer.

 

Buler og ridser

Skader på bilen som buler og ridser kan enten være selvforskyldt eller ej. Uanset hvad kan det være irriterende at have en kæmpe bule på siden af bilen, og derfor gerne vil have den ordnet. Det er forskellig hvad mekanikere tager for at reparere en bule eller rids, og det kommer også an på hvilken bilmodel du har. De fleste værksted har en prisliste, som man kan tage udgangspunkt fra. Dog med det forbehold, at ikke en skade er ens, hvilket betyder at det kan variere meget. Mekanikere kan bruge forskellige teknikker. Der kan derfor være en forskel på pris, hvordan materialet bliver behandlet, samt hvor lang tid en reparation tager. Derfor anbefaler vi at du undersøger forskellige værksteder, så du finder den der passer bedst til dit behov.

 

Gearkasse

Er du i tvivl om hvorvidt der er noget galt med din gearkasse? Der findes et par generelle regler, som du kan tjekke op på inden du kontakter en mekaniker. En manuel gearkasse er meget simpel konstrueret sammenlignet med andre gearkasser. Selvom den har en simpel konstruktion, så findes den i mange udgaver, hvilket betyder at samme fejl i to forskellige biler ikke altid er forårsaget af samme fejl. De typiske symptomer på problemer i gearkassen, som du skal være opmærksom på er:

  • Bilen kan ikke gå i gear
  • Bilen springer ud af gear
  • Bilen går i gear, men der sker ikke noget
  • Bilen går i gear og motoromdrejningerne stiger, men bilen kører ikke
  • Bilen larmer som en gammel sporvogn
  • Bilen skratter ved gearskift

Er du stadig i tvivl eller er du helt sikker på der er en fejl i din gearkasse, så er det vigtig at du tager den til mekanikeren hurtigst muligt.

 

Reparation af stenslag

Det er altid irriterende at få et stenslag, men i en travl hverdag kan det ofte være noget vi glemmer at få ordnet. Dog er det rigtig vigtig, at du får udbedret dit stenslag hurtigst muligt, da et stenslag kan begynde at revne, hvilket resulterer i at forruden skal skiftes – og det er væsentligt dyrere. En skade i ruden kan også gå udover trafiksikkerheden, idet bilens struktur bliver svækket. Der findes flere virksomheder, der er specialister inden for reparation af stenslag. Stenslagsreparation kan nogle virksomheder lave på 15 minutter pr. stenslag. Derudover har enkel også mobilservice, hvilket betyder at du kan få lavet din rude, der hvor det passer dig bedst. Har du brug for hurtig og god service, så kunne Dansk Bilglas være et godt eksempel da de er specialister i reparation af stenslag.

 

Problemer med motor

Bilens motor er den største og en af de vigtigste dele af din bil. Det er derfor vigtigt at vedligeholde den, så du nedsætter risikoen for dyre reparationer af motoren. De fleste mekanikere tager genre et kig på din motor og analysere hvilken reparation der skal til. Herefter tager man ofte en dialog om hvad der skal gøre, og hvad det kommer til at koste. Nogle af de tegn du skal være opmærksom på, er mislyde, unormal lugt eller røg fra motoren, hvilket alle er et tegn på at der er noget galt med din motor. Det kan ofte blive dyrt at få repareret sin motor, men der er en række ting du selv kan gøre for at holde den vedlige. For det første skal du altid sørge for at der er nok olie og at olien og oliefilteret ikke er for gammelt. Huskereglen er at motorolie skal skiftes for hver 15.000 kørte kilometer. Det kan også være en god ide at få et regelmæssigt tjek af dele som tændrør, benzinpumpe, katalysator og at brændstoftilførsel fungere. Dette er ofte de ting som mekanikeren tjekker med et serviceeftersyn.